איך אשמור על בריאות הצ'ינצ'ילה שלי ?

חוות הצ'ינצ'ילות

איך לטפל בצ'ינצ'ילה

התרופה הטובה ביותר לכל מחלה היא מניעה ! צ'ינצ'ילה תשגשג ותחיה חיים ארוכים ובריאים בתנאים הנכונים, אך בריאותם מתדרדרת במהירות כאשר לא מגדלים אותה נכון.

צ'ינצ'ילה בדרך תדע להסתיר כל מחלה, מדובר בעל חיים נטרף ולכן היכולת שלה להסתיר חולשות היא גבוהה מאד. לכן חשוב מאד לעקוב אחר מצבה של הצ'ינצ'ילה בשבע עיניים וזהות כל פגע קטן, לטפל בו ולמנוע אותו בטרם יחמיר. במידה ו"תפסת" את המחלה כבר כשהיא מופיעה על פני השטח – כנראה שמצבה של הצ'ינצ'ילה חמור וההידרדרות במצבה יהיה מהיר.

הבנה נכונה של תזונת הצ'ינצ'ילה היא המפתח למניעת רוב המחלות. יש לשמור על תזונה נכונה על בסיס יומי ללא חריגות בכדי לשמור על אורחות חיים בריאה.

אלמנט נוסף בשמירה על אורח חיים בריא הינו הכלוב. על כלוב הצ'ינצ'ילות להיות ממוקם בסביבה שקטה בכדי שהצ'ינצ'ילה תוכל לישון לפרקי זמן ארוכים ללא הפרעות, בנוסף לכך על הכלוב להיות ממוקם באזור עם זרימת אוויר טובה מדי יום, אך ללא רוח פרצים או שמש ישירה. ישנן עדויות רבות לכך שצ'ינצ'ילות החשופות לשינויי מזג אוויר חדים הן בעלות יכולת נמוכה להתנגדות למחלות זיהומיות, בעיקר ממוצא בקטריאלי. על הכלוב להיות יבש בכל עת ונקי עד כמה שאפשר (יש לנקות על בסיס שבועי) דבר זה ישמור על ההגיינה הכללית, כמו גם שימוש בכלי מים "טפי" ולא קערת מים אשר לתוכה עלול להכנס שתן וצואה שפוגעים בבריאות הצ'ינצ'ילה. חשוב שהכלוב יכיל אלמנט סופג באיכות טובה – מומלץ להשתמש בחציר גס עד כמה שניתן, טרי, ולהחליפו על בסיס יומי תוך שזורקים את הזבל וכדורי החציר מהלילה הקודם.

בתקופות החמות של הקיץ יש לעזור לצ'ינצ'ילה לצנן את עצמה ע"י הנחת גוש קרח בכלום ו\או מרצפות שיש ששהו בפריזר. ניתן גם לכוון מאוורר לאזור כלוב הצ'ינצ'ילות, אך לא באופן ישיר על הצ'ינצ'ילות, דבר זה עלול לגרום למחלות עיניים או מחלות בדרכי הנשימה.

יש לשמור על זמן האכלה קבוע מידי יום ולתת לצ'ינצ'ילות להתרוצץ מחוץ לכלוב לפחות שעה או שעתיים ביום, מומלץ להאכיל את הצ'ינצ'ילות לאחר הזמן מחוץ לכלוב (גם שמדובר בזרז לחזור לכלוב)

הצ'ינצ'ילות סובלות ממערכת עיכול רגישה במיוחד. כל מתח או מחלה עלולים לגרום לבעיות בדרכי העיכול ועלולות להביא לבריאות לקויה. במצבים כאלו ובעתות לחץ, ניתן להוסיף חומר פרו-ביוטי (כמו AVIPRO) למים שלהם או כל חומר אחר שמכיל פרוביוטיקה של חיידקים, אנזימים, ויטמינים ואלקטרוליטים – שכולם בטוחים לצ'ינצ'ילה (ניתן להתייעץ עם וטרינר) ותומכים במערכת החיסונית שלה.

גידול צ'ינצ'ילוה

המפתח לצ'ינצ'ילה בריאה הוא תזונה ותנאים בריאים

איך אדע אם הצ'ינצ'ילה שלי חולה ?

כאמור, צ'ינצ'ילות הן בעלי חיים ניצודים, ולפיכך ידעו להסתיר את המחלה היטב ולהציג חזות בריאה. לפיכך, לרוב כשצ'ינצ'ילה מציגה חולי- לרוב מדובר בשלבים מתקדמים של המחלה. על הבעלים לפעול באופן מיידי בזמן הצגת המחלה, ובמידה וניתן, לנסות ולזהות שינויים בהתנהגות הצ'ינצ'ילה ובכך למנוע את התפתחות המחלה. התסמין המרכזי והראשון שמשותף לרוב המחלות הוא ירידה במשקל, מומלץ לשקול את הצ'ינצ'ילה אחת לתקופה ובמידה וישנו חשד למחלה – לבדוק את המשקל בשנית.

תסמינים כלליים:

חוסר בפעילות או ירידה משמעותית בפעילות הצ'ינצ'ילה, הן בכלוב והן מחוץ לו.

אובדן מראה ה"ברק" בעיניים של הצ'ינצ'ילה או עיניים דומעות.

שינויי תנוחת מנוחה או תנוחת שינה – צ'ינצ'ילה עלולה לישון בצורה שונה כשהיא סובלת מחולי או כאב כלשהו (כמו שינה על הצד בניגוד לשינה המסורתית). ניתן לראות לרוב גם כי הצ'ינצ'ילה מתעסקת ומטפלת באזור הבעייתי.

פחות קולניות – צ'ינצ'ילות לרוב משמיעות קולות של תקשורת, ירידה ברמת הווקליות והתקשורת עלולה להעיד על מחלה.

אדישות כללית וסירוב לקבל אוכל ו"פינוקים" – מכנה משותף מרכזי לרוב המחלות הינו ירידה ברמת הקואופרטיביות של הצ'ינצ'ילה וסירוב לקבלת אוכל, גם אם מדובר באוכל נחשק מצידן (כמן צימוקים)

אוזניים אדומות וחמות, ריר או אזור רטוב בסנטר\בחזה, נזל- עלולים להעיד על הצטננות (לרוב)

לסיכומו של דבר, האלמנטים החשובים ביותר הם הגיינה כללית, תזונה נכונה והכרות עם הצ'ינצ'ילה – זכרו ! אתם מכירים הכי טוב את הצ'ינצ'ילה שלכם, כל שינוי בהתנהגות הסדירה עלול להעיד על מחלה, עקבו אחרי הצ'ינצ'ילה ונהגו בה כפי שהייתם נוהגים בילדיכם.

יש עוד שאלות ? ניתן לשאול בתגובה למאמר או או ב"צ'ינצ'ילה – שאלות ותשובות"

נשמח להמליץ לכם גם על וטרינר חירום , המרכז הוטרינרי רעננה.

, , , , , ,

38 תגובות ל: “איך אשמור על בריאות הצ'ינצ'ילה שלי ?” | >

  • מאת אוריאן בן משה:

    הצינצילה שלי חולה , אדישה לא מגיבה מסברת לאכול .. ולא זזה , היא שוכבת על הבטן כבר כמה שעות .. ננתי לה מים עם מזרק מספר פעמים והיא עדיין באותו מצב מה עליי עוד לעשות ????

    • מאת חוות הצ'ינצ'ילות:

      אוריאן שלום. צ'ינצ'ילות הן בעל חיים שנראה מתפקד עד שהוא כבר ממש לקראת הסוף. אם הצ'ינצ'ילה שלך נראת רע כנראה שהיא במצב באמת קשה, אנו ממליצים בחום להתייעץ בזריזות עם וטרינר. נשמח לשמוע מה שלומה בעוד כמה ימים

  • מאת יובל:

    שלום הצינצילה שלי מת לה גור ובאותו הרגע התחילה לה נשירה וקרחות בגוף אני מפחדת שהיא הורגת את עצמה מתי שהגור מת החזרנו את האם לזכר כדי שלא תהייה לבד היא לא רצה כמו פעם והיא ממש בדיכאון

    • מאת חוות הצ'ינצ'ילות:

      יובל שלום רב, אכן נראה שמדובר בבעיה פסיכולוגית. לצערנו קשה לפתור בעיות שכאלו בהינף יד. אנו מקווים לטוב ומאחלים בריאות שלמה לצ'ינצ'ילה שלך

  • מאת אביגייל:

    האם זה בסדר שצ'ינצ'ילה תחיה בכלוב לבד או שהיא חייבת עוד צ'ינצ'ילה? זה יעשה לה בעיות פסיכולוגיות?

  • מאת קטיה:

    היי,לפניי יומיים הבאתי צינצילה הוא נורא פעיל ואוכל טוב..אבל אני לא רואה שהוא שותה יותר מידי וגם היום ראיתי שהוא ישן על הצד…אני צריכה לדאוג או שיש כאלה שפשוט מעדיפים לישון על הצד?כי לפי מה שקראתי יש כאלה האומרים שזה בסדר ואומרים שאני צריכה לדאוג.

  • מאת אודי:

    איך הכי טוב לנקות לצ׳ינצ׳לה את הכלוב? אני מבין שלא רצוי להשתמש
    בחמרי ניקוי רגילים.

    • מאת ירין עזרא:

      אני לא מבין גדול בצינצילות אבל רצוי שלא לנקות עם חומרי ניקוי….. מה שאהי עושה, אני שם את הצינצילות בכלוב אחר ופשוט בעזרת כף מנקה את החלקים המלוכלכים ושם להם גלילים חדשים

  • מאת אושרה:

    אם בזמן האחרון הצינצילה שלי עם אוזניים נפולות וקצת ממש אדומות

  • מאת ירין עזרה:

    תקשיבו אני צריך עזרה דחוף!!!
    יש לי שתי צינצילות אחד נקבה ואחד זכר…. הנקבה גדולה יותר מהזכר בחודשיים. והם ביחד במשך 3 חודשים בערך.
    אתמול בערב שמתי לב שנקבה קצת לא בסדר…. היא נראית קצת מסטולית, היא רועדת, כשהיא מנסה לעמוד היא קצת זזה כאילו היא מרגישה חלשה. מה קרה לה?

    • מאת ירין עזרא:

      תקשיבו אני צריך עזרה דחוף!!!
      יש לי שתי צינצילות אחד נקבה ואחד זכר…. הנקבה גדולה יותר מהזכר בחודשיים. והם ביחד במשך 3 חודשים בערך.
      אתמול בערב שמתי לב שנקבה קצת לא בסדר…. היא נראית קצת מסטולית, היא רועדת, כשהיא מנסה לעמוד היא קצת זזה כאילו היא מרגישה חלשה. מה קרה לה?

      • מאת עדן:

        ירין תקשיב לא שאני מבינה בצ'ינצ'ילות אבל רוב הסיכויים שהיא
        בהריון גש לוטרינר
        מכווה שעזרתי עדן

  • מאת ניק:

    שלום יש לי צינצילה בת חודשיים לאחרונה הוא התחיל לעשות קולות ופעם אחת קראתי לו ליד והוא התחיל להיטעטש והוא יותר פעיל הוא מנסה לברוח למרפסת והוא בדרך כלל לא אוכל אוכל רגיל ועכשיו הוא אוכל כול הזמן מה לעשות (חוץ מללכת לוויטרינר)
    הכוונה שאם אני לבד יכול לעשות משהו

  • מאת נדיה:

    היום בבוקר, קמתי ואלחתי להאכיל את כל החיות שלי, וכשנתתי אוחל לצינצילות, לא ראיתי את הזכר יוצה החוצה מביתם וזה נורה הפטיע אותי, פתחתי את הבית וגיליתי אותו מת. אין לי מוסג מה קרה הוא לא הראה סימני חולי או התנהגות שונה. ואחשב הבת נשארה לווד, אני לא יודעת מה לעסות, להעביר אותה לכלוב אחר, או אוליי לשתוף את הכלוב באקונומיקה? אני ממש לא רוצה לעבד גם אותה…
    הם חייו ביחד כימעת שנתיים, היא תרגיש חוסר? להבי לה אוד חבר? או שהאהבה שלי תספיק?

  • מאת כרמית:

    הצינצילה שלי נפל מהמרפסת קומה אחת, נשברו לו השיניים החותכות הקדמיות (מאז עבר כשבוע ונראה שבריאותו תקינה, מזונות כמו אפונה יבשה או גרגרי חומוס שהוא מאוד אוהב הוא לא מצליח לאכול). האם השיניים אמורות לצמוח לו בחזרה?

  • מאת שיר:

    היי, הצינצילה שלי הרבה ישנה (יותר מקודם) ונמצאת הרבה בביתה. יש מצב שזה בגלל שעכשיו חורף או שהיא חולה?

  • מאת טל:

    היי… יש לי צ'ינצ'ילה ממין זכר. אוהבת אותו מאוד,אבל אין באפשרותי לשחרר אותו שעה\שעתיים ביום.
    תמיד יש לו אוכל ומים זה ברור,ומספר פעמים ראיתי שהוא ישן על הצד. אך לאחרונה הוא חזר לתנוחה הרגילה.
    האוזניים שלו מידי פעם נפולות. זה נראה כאילו משהו עובר עליו אבל אני לא מצליחה להבין מה בדיוק. לפעמים מתייחס אלי ולפעמים לא. עד שלא אבנה לו משטח בו יוכל לרוץ ולהוציא אנרגיה,אין לי איפה לשחרר אותו כ"כ…
    מה אפשר לעשות או איך להבין בערך מה קורה איתו והאם הוא חולה?

  • מאת טל:

    שלום
    הצ'ינצ'ילה שלי בת חודשיים וחצי והיום בבוקר הבחנתי בנפיחות בבטנה. הבטן שלה פשוט התנפחה. שהחזקתי אותה היא ישר נרדמה והיא בדרכ מתפרעת ולא נרדמת. מרגישים שהא לא מרגישה טוב… מה אפשר לעשות בשביל שהנפיחות בבטן תרד,

  • מאת איתן:

    הצ'ינצ'ילה שלי צולעת.
    יתכן וקיבלה מכה במשחק מחוץ לכלוב.
    האם יש משהו לעשות בנידון?
    וטרינר יכול לעזור?
    אשמח לתשובה

  • מאת ענבל ארליך:

    שלום חוות הצ'ינצי'לות מת לי צי'נצ'ילה שהיה לה נשירה בגב כי ניראה לי שהנקבו7ת הקטנות שלי הוציאו והוא ההיה תמיד עצוב אם עיינים סגורות והוא לא ישן הרבה והוא היה חולה ואני מפחדת שהצינצילות הקטנות שלי גם היו חולות האם המחלה של הצינצילה שלי שמת מדבקת תודה מראש ותענו הכי מהר שתוכלו ענבל

  • מאת ענבל ארליך:

    ואיפה החווה שלכם נמצאת ואני צריכה ממש זכר בן שנה או שנתיים בבקשה תגידו לי מהר כי זה דחוף

  • מאת ענבל ארליך:

    יש לי שתי צינצילות והו ליפעמים אם אוזניים זקופות למטה ואני לא מצליחה להבין למה הן עצובוצ כי אולי בגלל שהצינצילה שלי מת או ממשהו אחר אני לא יודעת אני מבקשת שתענו אל השאלות שלי מהר מאוד וזה כול כך דחוף ורציני אני מבקשת בבקשה

  • מאת עדן:

    שלום, אני מרגישה שהצינצילה שלי חולה.
    הוא זכר ניראה טוב והכל בלי נשירת שיער
    אבל אוזן אחת שלו למעלה ואחת למטה,
    אי אפשר לאמר שהוא היה "אחד הפעילים."
    אבל גם עכשיו הוא לא פעיל ואכל רק
    צימוק אחד מתוך כמות הצימוקים שהבאתי
    לו.
    הוא גם חי בכלוב בלי עוד צינצילה בחדר
    סגור קריר ונעים,
    מה לעשות? תודה מראש עדן.

  • מאת ויוי:

    היי, יש לי צינצילה כמעט בת שנתיים היא יחסית גדולה..
    שמתי לב בימים האחרונים הוא יושן בערסל על הצד, חשבתי כי הוא אוהב לישון ככה.. ומסתבר שראיתי שיש לו אוזן אחת למעלה ואחת למטה וזאת שלמטה יש לו משו דבוק בשיער משו לבן קטן וחשבתי זה ליכלוך וניסיתי להוריד וזה דבוק לו לשיער.
    הוא אוכל בקטנה.. ורוב הזמן על הערסל שוכב על הצד עם האוזן למטה, יכול להיות שהוא חולה? ומה ניתן לעשות?

  • מאת דורון:

    הצ׳ינצ׳ילה שלי חולה ומעולפת מה לעשות

  • מאת שלומית:

    כמה מים אמורה צ'ינצ'לה בת
    שלושה חודשים לשתות ביום?

  • מאת אופק צמח טיפול בחיות:

    שלום אני אופק מי שהיה צריך עזרה אני פה ויש לי צינצילה שהיה למכירה ב550 עם כלוב

  • מאת אופק:

    שלום שלומית אני שמח לעזור לך צינצילה צריכה לשתות כמה שהיה צריכה יש לי 10 צינצילות ועכשיו יש לי 1 בגלל שאני מוכר ואוהב אותם

  • מאת אופק צמח טיפול בחיות:

    טלפון החירום שלנו שוב פעיל! 050-9159020

    ברוכים הבאים לאתר המרפאה האקזוטית – מרפאת המומחים הראשונה והיחידה כרגע בארץ לציפורים וחיות

    אקזוטיות. המרפאה מנוהלת ע"י ד"ר עדי גנץ, מומחה בינלאומי (אירופה וצפון אמריקה) לרפואת ציפורים, בוגר

    התמחות ברפואת ציפורים וחיות אקזוטיות בקנדה

    אנו מתמחים בטיפול בכל מיני הציפורים, זוחלים ויונקים קטנים (חמוסים, ארנבונים, צ'ינצ'ילות, שרקנים, דגו

    חולדות, מכרסמים קטנים, שוגרים ועוד). המרפאה מציעה סל שירותים מלא כולל אשפוז וחירום 24 שעות ביממה. אנו

    מצויידים במיטב הציוד, לרבות מערכת אנדוסקופיה ייחודית, רנטגן, אולטרסאונד, מעבדת דם, ציוד מיקרוכירורגי

    יחידת אשפוז ייעודית, אינקובטור ועוד ועוד

    תוכי איננו "כלב עם נוצות ירוקות" וחמוס איננו "חתול קצר רגליים". הטיפול בהם מצריך ידע וכלים אשר אינם

    מצויים במקומות אחרים. כמו הפציינטים שלנו – גם אנו שונים

    lovebirds

  • מאת תמר:

    שלום הצינצילה שלי נרטבה בחלק גופה האחרוי מה לעשות? האם זה מסוכן?

  • מאת נויה:

    שלום ,
    הצינצילה שלי גוססת היא מסרבת לאכול ושוקלת ממש מאט ילדיה כל היום
    סביבה כל היום אני לא יודעת מה אני יעשה אשמח לקבל יעוץ …

  • מאת שימי מנחם:

    יש לי זוג צינצילות והנקבה התחילה להנשיר שיער באיזןר העורף
    רצוי לציין שהיא הגיע אחרי תקופה שהזכר אצלנו ושהיא הייתה אחרי המלטה לפחות חודש וחצי

  • מאת נהוראי:

    כמה זמן ישנה הצינצילה?

  • מאת לילך:

    יש לי 2 צינצילות זכר ונקבה שמתי לב שלזכר יורד דם מהזנב חסר לא שם חתיכה וגם חלק מה פרווה נתלש מה עושים? ראיתי את הנקבה נושכת אותו בזנב כמה פעמים עכשיו גם הוא נושך את עצמו מה לעשות ?

השאר תגובה בחוות הצינצילות