גידול גורי צ'ינצ'ילה

צ'ינצ'ילה

גור צ'ינצ'ילה בחוות הצ'ינצ'ילות

גור בריא של צ'ינצ'ילה נולד כשהוא עם עיניים פקוחות, הגוף מכוסה בפרווה וכל ה 20 שיניים כבר קיימות.

גור בריא שוקל בין 35-60 גרם ומגיע לגודל מלא בתוך 18-24 חודשים (אם כי יש צ'ינצ'ילות שימשיכו בתהליך הגדילה עד כ 3 שנים). גור שנולד מתחת לגיל 25 גרם יוגדר כחלש וקיים סיכוי מופחת להישרדות (ללא התערבות המגדל).

כאשר הגורים נולדים, הם רטובים וחובה לייבשם תוך שעה מזמן הלידה, בכדי למנוע התקררות שעלולה להביא למוות.
חשוב לשמור על משקל הגורים בשבועות הראשונים, במיוחד אם נולדו יותר משני גורים, הגורים עלולים לא לאכול כראוי או לא להצליח להגיע למקור החלק וכתוצאה מכך למות. לכן יש לעזור לאלו שלא מגיעים לחלב ונדחפים ע"י אחיהם, כדי שכולם יקבלו מספיק מזון. בשעה הראשונה של הלידה יש לתת לגורים לנסות להגיע בעצמם לחלב, רק במידה ולא כולם ינקו תוך שעה ניתן לעזור.

גורי צ'ינצ'ילה עלולים להתנהג באגרסיביות כלפי אחיהם, בעיקר סביב נושאים שקשורים לאוכל. הגורים החלשים נרמסים או מסולקים, לכן מומלץ לשקול את הגורים על בסיס שבועי ולוודא שכולם גדלים באופן דומה, במידה וצ'ינצ'ילה לא גדלה בדומה לאחיה יש מקום להאכלת יד (ניתן לספק חלב עיזים מהול, או ואפילו יותר טוב להשתמש ב"מטרנה לחתולים") או הפרדתו משאר הגורים יחד עם האם כדי שיהיה לו זמן לינוק. במידה וגור מסויים "גונב" את כל החלב, ניתן להרחיקו לכלוב נפרד בזמן שהשאר אוכלים.

סיבת המוות המשנית אצל צ'ינצ'ילות היא קלקול כיבה חריף, הנובע ממחסור בחלב בפטמה שממנה יונק הגור. במידה והדבר קורה, יש לעזור לאותו גור לינוק מפטמה "גבוהה" כשהאם שוכבת.

ייתכן כי במידה וההמלטה גדולה ואין מספיק חלב לכל הגורים, ייתכן כי יניקת יתר או נשיכת הפטמות ע"י הגורים עלולה לגרום לאם לנשוך את הגורים, במקרים אלו יש להפריד את הגורים מהאם ולבצע האכלת יד.

ברוב המקרים, אם מתרחש מוות, הוא יתרחש בשבוע הראשון לאחר הלידה – לכן בשבוע זה יש לשים לב ולהקדיש זמן להשגחה. אינדיקציה טובה לבריאות הגורים היא שלאחר 12 שעות מזמן הלידה הזנב צריך להתקפל (בעוד שמיד לאחר הלידה הזנב ישר), לאחר 48 שעות הזנב צריך להתרומם ולהתעגל בדומה לצ'ינצ'ילות בוגרות- במידה ותרחיש זה קרה, סימן שהגור במצב טוב ותזונתו טובה.

תזונה
עד לשבוע הרביעי גורי הצ'ינצ'ילה ניזונים מחלב בלבד, מהשבוע הרביעי ניתן לתת להן כמויות קטנות של חציר, יש להזהר לא להאכיל אותם יתר על המידה בחציר, הם עלולים לפתח תסביך במערכת העיכול ואף למות מכך. יש לתת להם זמן להסתכל לשינויי התזונה. שימו לב שאתם לא מספקים להם מזון שמשלב מספר סוגים שונים של חציר, יש לשמור על דיאטה קפדנית של סוג מסויים של חציר איכותי. רק בשבוע השמיני ניתן לתת להן לשתות מים בנוסף למזון.

בשבועות הראשונים ללידת הצ'ינצ'ילות, מומלץ לגעת בהן בעדינות עם היד (יש להזהר מכיוון שעצמותיהן מאד שבריריות עדינות), בכך לפתח בהן את מה שנקרא "צ'ינצ'ילה האכלת יד" – סימפטיה והרגל למגע בני האדם. יש להזהר לא להרים אותן במהירות, הן עלולות לקפוץ מכף היד.

יש לבחון את האוזניים, האף, הפה, הרגליים בקפדנות ולוודא כי לא קיימות שריטות ופציעות קטנות, אלו עלולות להגרם מהאמא, במידה והתגלה פצע יש לשטוף אותו עם תמיסת מלח במים פושרים ולאחר מכן למרוח משחה אנטי -בקטרילית מתונה. במידה והפצע נראה חמור ואף מזוהם, יש לקחת את הצ'ינצ'ילה לוטרינר במהירות.

צ'ינצ'ילות מגיעות לבשילה מינית כבר בגיל 3-4 חודשים, אך לרוב הרביה מתחילה בגיל 6-12 חודשים. יש להפריד את האם מהצאצאים שלה כדי למנוע רביה פנים משפחתית – שעלולה לגרום לבעיות גנטיות ומומים.

תינוק צ'ינצ'ילה

גורי צ'ינצ'ילות בני יומם

המחלות הנפוצות לגורי צ'ינצ'ילה הן:

כאב עיניים:
לרוב נובעת משריטות או גוף זר שכנס לעין, יש לטפל באופן מיידי בעזרת תמיסת מלח. במידה והתפתח זיהום יש להשתמש בחומר אנטיביוטי

טמפרטורת הגוף משתנה
יש לשמור על טמפרטורה קבועה בקרב גורי הצ'ינצ'ילה, טמפרטורת הכלוב ובפרט אזור המחסה בתוך הכלוב צריכה להיות בין 16ל 25 מעלות צלזיוס.

דלקות למיניהם
הדלקת הנפוצה ביותר היא דלקת עיניים הנקראת "דלקת הלחמית" אשר משפיעה על גלגל העין והשטח הפנימי של העפעף, נגרמת לרוב ע"י זיהומים ויראליים וחיידקים. ניתן לטפל בעזרת טיפות עיניים אנטיביוטיות ומי מלח פושרים. כמובן שיש לשמור על הגיינת הכלוב בכדי למנוע את הדלקות.

עצירות, שלשול וקלקול קיבה
לרוב נגרמות כתוצאה מהאכלת יתר או האכלת מזון מעורבב. יש לתת לגורי הצ'ינצ'ילה חציר כדורי או חציר אחר מסוג איכותי, לעיתים קרובות האכלה לא נכונה של הצ'ינצ'ילות מקשה על מערכת העיכול לעבד מזון קשה.

פציעות – לרוב שריטות שנגרמות מהאם.
לעיתים קרובות הפציעות נגרמות כתוצאה מלהיטות האב לזווג בשנית את האם לאחר הלידה, הוא רודף אחריה ברחבי הכלוב ופוגע בצאצאים. יש למקם את הצאצאים, המזון שלהם והמחסה שלהם בקומה התחתונה של הכלוב (במידה ויש כלוב בעל כמה קומות) כדי למנוע נפילות.

, , , , ,

87 תגובות ל: “גידול גורי צ'ינצ'ילה” | לצפיה בתגובות קודמות >

  • מאת כנרת:

    ממש דחוףףף
    הצינצילה שלי המליטה היום 3 גורים ולפני שלוש ימים אחותה המליטה ווהם רבות ונושכות גם את הגורים שלהם העברתי את מי שהמליטה 3 ואת הגורים שלה לכלוב אחר אבל היא לא מצליחה לטפל בהם ואין לי מטרנה לחתולים או חלב עיזים

    • מאת אלון:

      הצינצילה שלי המליטה לפני שבועיים שלישיה, הגורים הסתדרו מצוין וגם היא טפלה בהם במסירות ולכן לא הפרדנו את הגורים, בצער רב היא מתה אתמול כי הגורים ינקו ממנה וגמרו אותה, היא התחלשה והמשיכה ליהיות איתם ולא ככ הבחנו בזה.
      לכן בשום אופן לא להשאיר את צינצילה עם שלושת הגורים אלא לשים איתה כל פעם שתיים ואחד בכלוב אחר ולהחליף כל שעה שעתיים!
      חותם בכאב.

  • מאת שילה:

    אם יש לי גור של צינצילה שאני צריך להאכיל אותו ביד עם מטרנת חתולים כמה פעמים ביום הוא צריך לאכול ואיזה כמות

  • מאת לידור בוחניק:

    לפני 3 ימים הצינצילה שלי המליטה 3 גורים
    יום למחרת אחד מהם היה חלש ומת
    והיום בבוקר גיליתי שהאמא מתה בתוך הבית
    נשארו לי 2 גורים בני 3 ימים ואני עובד עצות מה לעשות
    פליז תעזרו לי דחוף לא רוצה שימותו גם
    0507788029 לידור

  • מאת יעל:

    היי
    האם מותר לגעת /להחזיק גור צינצילה שנולד ליפני יומים?

  • מאת רות:

    לצ׳ינצילה שלי יש עין אדומה מה זה אומר

השאר תגובה בחוות הצינצילות